Monday, February 28, 2011

mrowisko


pewnego lipcowego wieczora nawiazala sie taka rozmowa (po prawdzie wieczorow bylo duzo wiecej), cytuje co nastepuje, sluchajac przy tym O, Epoko Poniedzielskiego:

Monika: wróciłam - właściwie dokładnie to nie wiem, (...) stanęło chyba na tym że się wpraszamy.

Oczko:
będę w sobotę o 11:57. I wtedy też na peronie trzeba by było wypatrywać wysokiej szatynki w różu i tipsach.

Czyprak Antoni: 11:57, Augustów, sobota. Będziem czekać i jedziem do Frącek albo też i Frącków. To jak Ty w różu i tipsach, to my w gumiakach i fufajkach lilaróż ;)

Peggykombinera: składam meldunek (...) całuję Was!

Buruberii: na wszelki wypadek dodaje, ze jestem blondynka, 170cm w kapeluszu.

Czyprak Antoni: a nas rozpoznacie po tym, że będziemy w nowiuśkich gumiakach i fufajkach, a ja dodatkowo będę miał przewiązaną na szyi onuckę w żabki. To tak dla odróżnienia, ponieważ jesteśmy z Radziulisem bliźniaczo podobni. Poza tym Krzysiek, tfu, Czesław, jest nienajwyższy i łysy, a ja trochę wyższy, włosy jeszcze mam, co jak na pięćdziesięciosześciolatka jest dziwne (...), okular, czapka uszatka, te rzeczy.

Grażyna: Sękacz jak sękacz, ale kartaczy to poszukajcie koniecznie! Myślami będę z Wami!

Czyprak Antoni: ja słodycze lubię bardzo. Ogórka kiszonego na ten przykład. (...) Ze słodyczy na Suwalszczyźnie robią fantastycznego mrówkowca. Jest to kupa faworków oblana miodem i obsypana makiem i orzechami. Je się to wyskubując wybrany kawałek ze sterty. Mmm!

Monika: Dobry Państwu :) To tego, dobrego pakowania, pucowania traktorków, miłych wrażeń z drogi życzę Państwu i się widzimy :)))

Sie widzelismy, co tu duzo mowic, bylo to spotkanie najfajowsze! Wpis i przepis dedykuje wiec Kumom z Koszelewa. Dedykacje podpisuja ze mna Alcia i Monika, z ktorymi radosnie smazylam chrust i przygotowalam mrowisko kilka dni temu :)

Mrowisko (mrówkowiec) jest regionalnym smakolykiem z Podlasia, szczegolnie typowym dla Sejneńszczyźny i Suwalszczyzny. Strona Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi podaje iz mrowisko: "wyglądem przypomina kopiec ułożony z cieniutkich, uformowanych w nieregularne kształty faworków, całość jest polana miodem oraz posypana makiem i rodzynkami." Ze wzgledu na perfekcjonizm, z ktorego nie zamierzam rezygnowac, moj chrust ma ksztalt trojkatow, a nie jakies tam nieregularne ksztalty. Co sie zas tyczy slodkiej miodowej polewy - znalazlam kilka przepisow, ale postanowilam sie trzymac mojej zasady o dobrej jakosci skladnikach, zrezygnowalam wiec z "tradycyjnych" przepisow z uzyciem margaryny czy sztucznego miodu. Nasmazylam niewielka góre chrustu, oblalam je miodem i posyplam bakaliami - grzechu warte!

Przepis na mrowisko zwane też mrówkowcem (inspiracja: opowisci Tośka o mrowkowcu i kilka porcji mrowiska zjedzone podczas Kajkow2010):

chrust/faworki usmazone z 25dag maki
pol szklanki jasnego miodu
garsc maku
garsc ciemnych rodzynek

Przygotowanie mrowiska: nasmazyc chrustu/faworkow z ~25dag mąki. W kąpieli wodnej roztopic miod. Faworki ukladac na talerzu warstwami, polwac przestudzonym miodem, posypywac makiem i rodzynkami, ma powstac kupa faworkow, na ksztalt choinki powiedzmy. Mmm!

PS. Wszelkie ewentualne podobienstwo zdarzen oraz postaci, ich imion, pseudonimow oraz przezwisk do zdarzen oraz osób rzeczywistych jest przypadkowe i niezamierzone :D


38 comments:

margot said...

ja takich wspomnień nie mam ,ale smażenie Mrowiska dostarczyło mi niezłych emocji :D
A twojej Basiu , tak i jak Moniki takie eleganckie , równiutkie , nie ma co , moje to pobojowisko :D

Ewelina Majdak said...

Ha ha Basia no nie mogę z Wami!! :))))))))))))))))))))
Już poniedziałek?? Matko jak ten czas szybko leci, za szybko!

CAŁUS Blondynko :*

An-na said...

Basiu, mówisz, że dobre? Alicji nawet nie pytam, przecież to najsłynniejszy chrustożerca w blogosferze! Ona o każdych faworkach pisze, że pyszne!

Niezły ten perfekcjonizm... Trójkąciki, fiu, fiu...

kass said...

Pyszne mrowisko:))) świetny pomysł, prezentuje się rewelacyjnie!

Hania-Kasia said...

Piękne! Uwielbiam mrowisko, ale sama jeszcze nigdy nie robiłam.

ewelajna Korniowska said...

Basiu, urocze wspomnienia... Zazdroszczę spotkania - jak nie wiem co...:)
Poza tym cuda tworzycie...!
A mrówkowiec mi nie znany ... Już mówiłam Monice, że Wy Mistrzynie w wynajdywaniu przeciekawych pomysłów jesteście:)
Pozdrowienia, gorące !

Amber said...

Cudne mrowisko! Ja bym je całe pożarła.Nigdy sama nie piekłam,ale kupuję w sklepie Specjał wiejski.Pycha!

Monika said...

Jej, są i tipsy i onucki, ale miałam wyrzuty że Ci to na głowę zrzuciłam..

Ale Basiu - Twój perfekcjonizm jest perfekcyjny bez dwóch zdań, mrowiska takiego zazdroszczą z pewnością wszystkie mrówki na Suwalszczyźnie :)))

Buziaki Basia i dzięki wielkie raz jeszcze i za smażenie i za ten czas wspólny nad Hańczą i byle do lata, co? :)))
:*

Ewa said...

No to ten perfekcjonizm się opłacił, bo mrowisko wygląda cudnie.

buruuberii said...

Alu i ja Tobie za emocje dziekuje, bo po prawdzie to Ty mnie zmobilizowalas i zachecilas do tego mrowiska przecie!

Pola, my z Toba tez mamy brunetko (czy jednak ciemna szatynko?) nasza :*

An-na, ja uczcieiwe mowie ze to mrowisko to doskonaly pomysl na faworki - ten miod doskonale sie z nimi komponuje. A z Ala tak, jej nikt nie dogoni :D

Kass :)

hania-kasia, wiec ja namawiam Kasiu :)

Ewelajna, widzisz czasem czlowiek nei szuka, pyta o sekacz a tu mu mowia ze mrowisko pyszne jest :) Buziak!

Amber, dobre to jest, dez 2 zdan :)

Monika, podolalam Moni i straszni sie ceisze, nawet Lukasz sie smail, wiec sie udalo :) I ja dzieje, do nastepnego - a co! :*

Nobleva, dziekuje! jestem okropna z tym perfekcjonizmem, sama tez sie doceniam :)

Anonymous said...

Basiu-Perfekcjonistko droga! Absolutnie mnie rozbiłaś z tym "żadne tam nieregularne kształty, tylko trójkąty". Jak ja bym tak chciała! Ale, cóż... od perfekcji, to mnie dzielą świetlne lata. Może kiedyś?... ;)

Wspaniałe wspomnienia, cudne mrowisko. W życiu bym nie pomyślała, że będę miała kiedykolwiek na taki przysmak ochotę. I że w ogóle taki przysmak istnieje.

Buziak!

margot said...

Basia, wiesz ja bez Waszej zachęty pewnie bym do dziś oglądała Panią Birutę w filmiku i wzdychała , że chciałabym kiedyś usmażyć takie mrowisko:D a tak mrowisko stało się faktem :DDD pysznym faktem
An-na, ha ha no bo tylko takie smażę , pyszne faworki , na inne szkoda czasu , zachodu i później zębów :DDDD podpisał
najsłynniejszy chrustożerca w blogosferze

Majana said...

Oj, jak Wam cudnie! Świetne spotkanie, jajcarskie zapewne,że hej :))
A mrowisko po prostu boskie!
Cudownie sobie babeczki popiekłyście no :))
Pozdrawiam:)

Atria C. said...

Właśnie ogolądam Wasze mrowiska!
Ale popłynęłyście! Nie wiem jakbym to zjadła! (mieszkamy we dwójkę). Normalnie szaleństwo:)

kasiac said...

piękne mrowisko! Rzuciłabym się na takie z miodem i makiem:) Toć to musi być pyszne! Trójkąty wyglądają świetnie!

Monika said...

Podołałaś to mało powiedziane :))) Pozdrów Łukasza i zdrowia życz, zaraz zresztą lecę odpisywać na @ :)
Do następnego koniecznie :)

Alcia - chrustożerca, oj to jest to :D

delikatessen said...

Piękne piękne, aleście zaszaleli! O mrowisku nigdy nie słyszałam, teraz chyba będę musiała zrobić:) Może nawet na tłusty czwartek? Ale też chyba w większej grupie, jedak smażenie faworków (niezależnie od ich kształtu) to zajecie bardzo towarzyskie:)

Marta said...

Basiu, wspaniałe jest to, że dzięki Twojemu postowi mogłam poznać kawałek polskiej, regionalnej kuchni! Wydaje mi się, że czasami niedoceniam różnorodności kuchni polskiej i zawsze staram się dysyplinować - przeglądać stare książki kucharskie, szperać po babcinych czasopismich... Mimo wszystko, na mrowisko natrafiłam po raz pierwszy!
Pozdrawiam i gratuluję precyzjii w wycinaniu :)

Asia said...

Świetny pomysł! Nigdy o nim nie słyszałam i nigdy go nie robiłam. A teraz mi się bardzo spodobało.

Karo Lina said...

Kiedyś już o mrowisku słyszałam, ale to dawno było, a teraz dopisuję do listy do zrobienia i czekam na okazję do zrobienia :)

aniula said...

Basiu, po raz kolejny rzuciłaś mnie na kolana... super przepis, piękne wykonanie!
mniam:)

wiedźma_florentyna said...

o a ze zdjęcia pomyślałam, że mrowisko jest słono ostre...
nawet mogłoby być z makiem...

Kasinka said...

Fajne to mrowisko, ale jakoś tak nazwą mogło być jeżowisko albo jeżysko albo coś w tym stylu. Super wygląda:) pozdrawiam

Tombo said...
This comment has been removed by the author.
Czyprak Antoni said...

Byłem tam, byłem! I bimberek piłem! Nalewek lało się morze. Mój Boże! Lilaróż gumiaki siały szpan lada jaki, a z ogniska skry do dziś śnią się mi. Brrr, dosyć częstochowy, bo się tylko kompromituję :) Buruuś, mam wrażenie, że właśnie podniosłaś poprzeczkę najznamienitszym wypiekaczom mrówkowców. Toż to cud, miód i orzeszki! :D Zdolniacha, co tu gadać.

ptasia said...

Mrowisko? Mi to jeża przypomina ;) Oczywiście nigdy nie jadłam i nie widziałam nawet na oczy, a teraz żałuję, że faworki zeżarte...

aga said...

wyglada pieknie!!!

Mihrunnisa said...

Chętnie bym taką mróweczkę zjadła i to nie jedną. Wiesz że mi bardziej z miodem zawsze smakował chrust niż z cukrem, a po za tym to myślałam że to nie rodzynki tylko tonka na zdjęciach jest :-).

Pinos said...

A cały Twój post "Czytał mi się" w głowie głosem Poniedzielskiego :)
Miłe...
Na górę faworków nie patrzę, bo mi żal cztery litery ściska...

lo said...

Uwielbiam Twój perfekcjonizm. Równiutko, jak od linijki. A chrust, jestem pewna, powstał z jaj od szczęśliwych kur.

Szana said...

adekwatna nazwa do ciasteczek :)

Tilianara said...

Basieńko, to rzeczywiście jest grzechu warte, a Ty kusicielką jesteś ogromną, bo jeszcze raz spojrzę na tego mrówkowca i za chrust się wezmę, nawet mimo że Tłusty Czwartek już za nami :)
Buzial :*

An z Chatki said...

Bombowe !!!

Gosia Oczko said...

Błahaha! Się ubawiłam. Dzięki Basia, za przypomnienie naszego Kumoterstwa. Musimy to jeszcze powtórzyć - tym razem to do tipsów dorzucę jeszcze różowy piórkowy szal boa ;))

Idę pogapić się na dalsze mrówkowce.

buziak

Ania Włodarczyk vel Truskawka said...

Hej blondie, a ja dopiero dziś zauwazylam, ze te mrowiska to razem robilyscie! Ale skłądam to na karb przeprowadzki :)Super! Opowieść i mrowisko :)

Nika said...

Przepysznie tu u Ciebie, apetyczne zdjęcia! A takie chrupiące faworki porostu uwielbiam:)

majka said...

No takie mrowisko to ja bym "wciela" za jednym posiedzeniem :) Co do jednej mrowki :)) Cudowny deserek Basiu. I jak wspaniale sie prezentuje, fiu fiu :))

Usciski.

Studnia Miodu said...

apetyczne. jadłam mrowisko też w Wilnie - chyba mamy do czynienia z regionalizmem cukierniczym :) w posypce znalazły się również migdały, a nawet wiórki kokosowe..
były tam też dostępne sękacze, podpisane jako tradycyjny produkt litewski. widać dużo i smacznie nas (PL i Litwę) łączy :)